Despre exercitiu si meditatie - prima parte

O conversatie cu Stylianos Atteshlis (Daskalos)​, promotor al Invataturilor Eseniene

Pentru a intelege mai bine care sunt cele patru chei de “aur”, cum le numea Daskalos, si caile spre Realizarea de Sine, va prezentam un interviu cu Daskalos si Paul Skorpen, unul dintre elevii sai.

PRIMA PARTE: 

P​AUL​​​ : Draga DASKALOS, exista o mare nevoie pentru a realiza o culegere de exercitii si meditatii, care sa vina in completarea invataturilor pe care le oferi. Te rugam acum sa ne impartasesti comentariile tale asupra naturii exercitiului si meditatiei potrivit intelegeri​i​ noastre teoretice.

DASKALOS: Aceasta este o munca foarte pretioasa, vitala pentru efortul nostru de a intelege si experimenta adevarurile relative si pentru a progresa in dezvoltarea noastra. Nu este suficient sa sedem si sa vorbim, pentru ca, asa cum adesea repet in timpul lectiilor, nu trebuie sa acceptam nimic decat daca noi insine am experimentat. Adevarurile neexperimentate degenereaza repede in dogmatism.

PAUL: Acest lucru pare adevarat. Intalnim atat de multi cercetatori care cred ca, doar un material mai important si mai nou va conduce catre iluminare. Ma intreb adesea daca nu cumva, pentru a fi mai aproape de Adevar, nu avem nevoie sa stim mai putin si sa experimentam mai mult?

DASKALOS: Absolut adevarat. Este mai putin o chestiune de acumulare si mai mult una de descoperire si purificare a ceea ce deja avem, a ceea ce deja suntem. Nu putem deveni ceva ce nu suntem deja.

PAUL: In prelegerile tale auzim cum accentuezi valoarea observatiei, concentratiei si meditatiei. Ai putea sa ne spui mai multe despre insemnatatea acestor termeni?

DASKALOS: Acestea sunt abilitatile pe care un Cercetator trebuie sa si le dezvolte pentru a se stapani pe el insusi si circumstantele cu care se confrunta.

Observarea, parte a naturii noastre Divine, ne cere ca nimic sa nu scape atentiei noastre, atat in lumea materiala, cat si in planurile lumilor psihice si mentale. Concentrarea necesita focalizarea completa a atentiei noastre asupra unui subiect, emotie, gand sau idee. Marimea nu conteaza; amintiti-va ce a spus Iisus, ca „Cine este credincios in cele mai mici lucruri, este credincios si in cele mari” (Luca 16:10). Avem nevoie sa ne dezvoltam abilitatea de concentrare, in asa masura, incat nimic sa nu ne abata de la munca noastra. Meditatia, care foloseste  concentrarea si observarea, necesita contemplarea si investigarea unui subiect.

PAUL: De curand ai accentuat importanta „vizualizarii”.

DASKALOS: Vizualizarea corespunzatoare este indispensabila in munca noastra, asa cum am insistat intotdeauna. Este una dintre „cheile” (Matei 6:19) despre care se speculeaza atat. Exercitiile si meditatiile care urmeaza necesita toate abilitatea de vizualizare: formarea de substanta psiho-mentala in crearea de obiecte si situatii. Pentru cei nefamiliarizati cu munca de vizualizare, vom oferi lectii de baza care sa-i calauzeasca spre o munca mai avansata. Nu trebuie sa ne lasam intimidati peste masura de importanta vizualizarii. Toate lucrurile vor veni cu timpul.

PAUL: Ai putea sa ne descrii scopul acestei lucrari? Care este diferenta dintre un exercitiu si o meditatie?

DASKALOS: Cu totii trebuie sa incepem de undeva, dintr-un punct de referinta. Este munca pentru cei care acum incep si exista munca pentru cei care sunt deja pe drum.

Un exercitiu implica o serie de miscari succesive (folosind vizualizarea) pentru dezvoltarea conditiilor spre o expunere tainica catre energiile si sferele sacre. Meditatia este mai pasiva si implica reflectie si introspectie. Diferenta nu este mare si adesea un exercitiu va conduce la meditatie.

PAUL: Si rugaciunea?

DASKALOS: Rugaciunea este o alta chestiune. Chiar daca un exercitiu sau o meditatie te conduce intr-un spatiu sacru, expunandu-te unor forte Divine, s-ar putea sa simti nevoia sa te rogi. Rugaciunea vine din inima. Asa cum lacrimile izvorate din emotii au o compozitie chimica diferita de lacrimile izvorate din durere fizica, tot asa rugaciunile – fie ele in cuvinte sau in ganduri – au tipare vibratorii diferite de orice alta expresie. Ele izvorasc din natura noastra cea mai adanca si cauta sa ajunga la urechea Divinitatii. Ceea ce se cere prin rugaciune trebuie sa vina din inima, nu sa serveasca egoismului, si sa fie foarte mult dorit, pentru ca rugaciunea sincera este intotdeauna auzita.

PAUL: Si, prin urmare, ar trebui sa fim atenti la ceea ce ne dorim pentru ca „Tot ce veti cere cu credinta, prin rugaciune, veti primi”(Matei 21:22). Unde incepem cu meditatia?

DASKALOS: Meditatia se practica in grade variate. Nu poti sa sari inainte, ci trebuie sa mergi incet, avand grija de fiecare pas de-a lungul drumului.

Primul domeniu al muncii (sa-i spunem „microcosmos”) se ocupa de curatarea personalitatii prezente. Aceasta curatare este o munca neincetata si chiar si asa-numitii Maestri trebuie sa vegheze neincetat ca nu cumva sa apara egoismul. Prin studiu incepem intelegerea naturii elementalilor. Amintiti-va ca, suma totala a tuturor elementalilor pe care ii cream, ii asimilam si ii re-energizam, compune personalitatea noastra prezenta.

PAUL: Si pentru ca elementalii pot fi caracterizati prin calitatile lor si numarati in cantitati, vorbim despre termeni calitativi si cantitativi ai personalitatii.

DASKALOS: Intr-adevar, o personalitate impovarata de elementali emotionali (de dorinte, lacomie, pofte, invidie) sau captiva intr-un tipar de credinte si atitudini (plina de asteptari, preconceptii, categorii, idei dogmatice si prejudecati) este o personalitate dificila si este foarte probabil sa-si  cauzeze probleme ei insasi si celorlalti.

Asa ca, daca studiul nostru ne face constienti de natura elementalilor, atunci prin exercitiu si meditatie vom starpi pe cei corupti si vom permite ca ceea ce este frumos sa infloreasca.

PAUL: Ioan Botezatorul a spus: „Trebuie ca El sa creasca, iar eu sa ma micsorez”(Ioan 3:30).

DASKALOS: Aceasta este lucrarea buna a curatarii – poti s-o numesti purificare daca vrei – a personalitatii; inlaturarea confuziei, cultivarea iubirii, tolerantei si milostiveniei, permitand Divinitatii sa salasuiasca si sa lucreze. Luminarea personalitatii.

PAUL: Aceasta imi aminteste ​de ​ceea ce spunea Michelangelo despre fiecare bucata de marmura pe care o vedea: „Vad un chip incercand sa iasa afara. Sau Maestrul Eckhart care spunea: „Dumnezeu nu se gaseste in suflet adaugand ceva, ci printr-un proces de scadere”.

DASKALOS: Ei bine, demult in Egiptul antic exista o imagine a lui Anubis cantarind inima – inima fizica – a unei persoane care tocmai murise comparand-o cu o pana. O inima curata este o inima usoara si este caminul constiintei logice. Printre elementalii fiecarei personalitati, Sufletul constient de sine incearca sa iasa la suprafata si sa se exprime pe El insusi ca ​si ​„glasul celui ce striga in pustie” (Ioan 1:23). Invataturile Dumnezeului-om​,​ Iisus Hristos ne vor ajuta sa scapam de egoismul care ne tine prizonieri in carapacea noastra .

PAUL: Este ca si cum vom ramane blocati in carapacea noastra atata vreme cat personalitatea noastra este preocupata de cele cinci simturi, de nevoile de baza, de emotiile neinfranate si de dorintele carnale.

DASKALOS: Expansiunea constiintei si iesirea din corp (exosomatosis)  sunt dificile atunci cand 95% din constiinta individului este preocupata de lucrurile materiale si de dorintele de baza; „Cel ce este de pe pamant, este pamantesc” (Ioan 3:31). Desi oamenii sunt dornici sa realizeze iesirea din corp, atata vreme cat personalitatea lor este legata de lumea materiala, ei vor fi limitati in succesul lor si legati strans de corpurile lor materiale.

PAUL: Si totusi cu timpul vom reusi!

DASKALOS: Absolut! Pentru ca larva ramane atata timp in cocon (personalitatea prezenta) pana cand spatiul respectiv devine prea stramt. In curand, va dori sa-si intinda aripile si sa-si ia zborul (Personalitatea Permanenta). Aceasta este o Lege naturala, Legea Inexorabila a Cercului Posibilitatilor. Cresterea este inevitabila, indiferent de cat de mult pare sa le placa oamenilor coconul; „dupa aceea, voi turna Duhul Meu peste orice faptura” (Ioel 2:28).

PAUL: Si Hristos a spus „Eu Ma duc sa va pregatesc un loc” (Ioan 14:2). Si totusi ma intreb daca nu cumva noi suntem aceia care avem nevoie de a-i face Lui loc in inimile si mintile noastre?

DASKALOS: El este deja aici... nu, este chiar mai mult decat atat, El este ​in​ inimile si mintile noastre. Deci cum ajuta munca noastra aceasta Lucrare mareata? Luati ca exemplu cel mai valoros exercitiu al nostru, acela al introspectiei zilnice. Daca ne dedicam introspectiei – si vreau sa spun noi toti – vom vedea cu o claritate, din ce in ce mai mare, cand actionam din interes de sine (cauzandu-ne rau noua si altora) si cand suntem calauziti de virtute si principii. ​Exista si a​lte exercitii​ care​ ajuta in efortul de identificare a elementalilor distructivi dinlauntrul personalitatii noastre si inlocuirea lor treptata cu elementali datatori de viata.

PAUL: Matei scrie in Evanghelia sa: „Curata intai partea dinauntru a paharului si a blidului, pentru ca si partea de afara sa fie curata” (23:26). Avand aceasta in minte, se pare ca prima lucrare, inainte de a aspira spre dezvoltarea oricarei abilitati psiho-mentale, este aceea de a ne pune in ordine dorintele, emotiile si gandurile.

DASKALOS: Una dintre cele mai periculoase situatii este aceea in care foamea necontrolata de experiente psihice il face pe un cautator sa inceapa exercitii puternice, fara ca mai inainte sa-si pregateasca terenul din interiorul personalitatii pentru a face fata experientelor care urmeaza. Stricaciunea este adesea ireparabila atunci cand un student imatur emotional isi deschide anumiti centri eterici (in Sanskrita – chakre) fara sa aiba nici mijloacele si nici puterea sa-si revina. Trebuie sa fim bine ancorati, inradacinati in iubire si credinta. „Daca radacina este sfanta, si ramurile sunt sfinte” (Romani 11:16).

PAUL: Ati avut de-a face si cu occidentali care s-au implicat in anumite practici orientale?

DASKALOS: Am vazut multi, foarte multi, care vin la mine, dupa ce au practicat tehnici Orientale de respiratie, avand sistemul nervos distrus din cauza interferentei cu centri energetici intr-o maniera agresiva – fara sa se tina seama de munca delicata si atenta a Arhanghelilor. Trebuie sa ne amintim constant noua insine ca nu este intamplator unde ne-am nascut. In Orient oamenii se nasc ca sa invete anumite lectii, asa cum noi avem lectiile noastre in Occident. Fiecare dintre noi vine in aceasta lume cu o constitutie psiho-mentala care il face sa se aplece spre anumite practici si care ii interzice altele. In Occident, de exemplu, suntem crescuti sa credem ca personalitatea noastra este destul de independenta de a altora, in timp ce in Orient sensul sinelui este mai comun si mai putin atomizat.

Un alt lucru care distinge munca noastra de cea a Orientului este modul in care ne tratam „sinele inferior” sau, cum ii spunem noi, personalitatea prezenta. Atacul multor scoli orientale este orientat pe inlaturarea „sinelui inferior” si sa creeze un fel de vid – „absenta sinelui”. Noi, pe de alta parte, vedem Sufletul latent in personalitatea prezenta. Noi lucram pentru a ridica expresiile joase ale sinelui spre o Stare de Sine Individualizata unificata. Ei (orientalii) par ca-si doresc sa traiasca intr-o stare de vid, pe cand noi lucram pentru a atinge o stare de implinire, imbratisand totul. Nu vom ajunge nicaieri daca nu apreciem toate aspectele Individualitatii.

Fiziologia noastra psiho-mentala, asa cum este, nu poate face fata multor practici orientale.

PAUL: Poate ca unii doar se grabesc?

DASKALOS: Acelora Hristos le-a spus:” Daca v-am vorbit despre lucruri pamantesti si nu credeti, cum veti crede cand va voi vorbi despre lucrurile ceresti?”(Ioan 3:12). Cea mai mare otrava pentru cresterea spirituala este graba. Rabdarea si moderatia sunt regula; munca este o transformare a tuturor gandurilor si actiunilor noastre gresite. Aceasta este cea mai valoroasa munca. Mai tarziu vom explora aspecte mai marete. Toate lucrurile la timpul lor.

Prin urmare, toti cei care sunt interesati de Adevar au ca responsabilitate primara sa invete tot ceea ce este permis despre corpurile umane. Cu ajutorul Arhanghelilor, avem nevoie sa ne stapanim dublurile eterice si sa ne controlam vitalitatea eterica (in cele patru forme ale eterului: senzitiv, de imprimare, cinetic si creativ) pentru a o folosi in dezvoltarea noastra psiho-mentala, mentinandu-ne sanatatea noastra si pe a altora.

PAUL: In ceea ce priveste exercitiile care urmeaza, ne-ati putea spune daca studentii la psiho-terapie sau psiho-terapeutii practicieni pot beneficia de o anumita particularitate a acestor exercitii?

DASKALOS: Aceia interesati in sanatatea trupeasca si psihica a altora vor vedea cu usurinta ca anumite exercitii ii vor ajuta in munca lor. Dar in calitate de Cautatori ai Adevarului sustinem ca psiho-terapeutii au nevoie sa-si dezvolte in mod egal toate aptitudinile. Prin urmare, ii incurajam sa lucreze in toate domeniile – teoretice si experimentale – pentru a deveni mai buni profesional. Psiho-terapeutii cauta fermitate si crestere, si nu este aceasta munca in care suntem angrenati cu totii?